![Swobodne spadanie](/media/lib/65/400px-elevator_gravity-e9167cfec98918195251b4edabd3c0b1.gif)
Sprawdzanie Einsteina przez spadanie
20 czerwca 2010, 10:39Każdy z nas wynosi ze szkoły wiedzę, że swobodne spadania nie różni się od stanu zerowej grawitacji. Jak się okazuje, szkolna wiedza nie jest dla naukowców dogmatem i zawsze można ją sprawdzać, a nuż da się coś podważyć.
![](/media/lib/252/n-schemathologram-4a6d607d65ca09fc3c419e42fb3f189a.jpg)
Narodziny kwantowej holografii: Mamy hologram pojedynczej cząstki światła!
22 lipca 2016, 05:09Wykonanie hologramu pojedynczego fotonu uchodziło dotąd za niemożliwe z przyczyn fizycznie fundamentalnych. Naukowcom z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego udało się jednak w oryginalny sposób przenieść idee klasycznej holografii do świata zjawisk kwantowych
![](/media/lib/567/n-kiwi-69d2c7c664fc9d2a17436fe1007b4a63.jpg)
Po raz pierwszy od 150 lat w pobliżu stolicy Nowej Zelandii przyszły na świat młode kiwi
8 grudnia 2023, 10:34Po raz pierwszy od ponad 150 lat w pobliżu stolicy Nowej Zelandii, Wellington, wykluły się pisklęta kiwi. Olbrzymi sukces to efekt wielu lat przygotowań, które poskutkowały rozpoczęciem w ubiegłym roku projektu reintrodukcji kiwi na wzgórzach w pobliżu stolicy. Paul Ward, pomysłodawca projektu reintrodukcji stwierdził, że pojawienie się piskląt to niezwykle ważny krok w kierunku odbudowaniu populacji kiwi w okolicach Wellington.
![](/media/lib/28/tabletki-eec1ae25114c06ecca93e9f9a9db3ee9.jpg)
Gen efektu placebo
4 grudnia 2008, 11:21Zespół Tomasa Furmarka z Uniwersytetu w Uppsali odkrył gen, który zwiększa podatność na wystąpienie efektu placebo. Dotąd nikomu się to jeszcze nie udało.
![](/media/lib/40/papieros-052d1e4a96a4f3754dc428d9a100bca5.jpg)
Papierosy uszkadzają w kilkanaście minut, nie lat
17 stycznia 2011, 12:30Do związanych z nowotworami uszkodzeń DNA dochodzi już wkrótce po wypaleniu papierosa – dowodzą naukowcy z University of Minnesota. Efekt jest widoczny tak szybko, że stanowi odpowiednik wstrzyknięcia substancji bezpośrednio do krwiobiegu.
![Limfocyt B z przyłączonym \\\"plecakiem\\\" wypełnionym barwnikiem fluorescencyjnym](/media/lib/38/cell-backpack-1-39e1947784abedeea02def4b2e23cb26.jpg)
Z tym plecakiem do szkoły nie pójdziesz
12 listopada 2008, 21:24Niewielkie "plecaki" przytwierdzające się samodzielnie do komórek zostały opracowane przez specjalistów z MIT. Ich zdaniem, tego typu struktury mogą pewnego dnia stać się ważnym narzędziem diagnostycznym i terapeutycznym.
Apartheid na Wyspach Brytyjskich
26 lipca 2006, 16:07Uczeni z University College London (UCL) dowodzą, że germańscy najeźdźcy w anglo-saksońskiej Brytanii utworzyli system podobny do współczesnego apartheidu, dzięki czemu współcześni Brytyjczycy mają w dużej mierze germańskie geny.
![](/media/lib/55/siedzacy-259eacd7cb7a75e0795ddb0c1102b733.jpg)
Postawa wpływa na stopień przekonania
6 października 2009, 12:03Siedząc prosto, możemy zadbać nie tylko o swój kręgosłup, ale także o pewność w zakresie formułowanych myśli. Naukowcy dowiedli bowiem, że ludzie, którym kazano siedzieć wyprostowanym jak struna, bardziej wierzyli w stwierdzenia dotyczące swoich kwalifikacji zawodowych niż ci, którzy robili to samo, garbiąc się nad stołem (European Journal of Social Psychology).
![](/media/lib/100/n-zwitek-banknotow-ea56596110c0c55a490ec58008d3f7da.jpg)
Co absolwent robi dla gospodarki
26 października 2012, 17:43Dwóch profesorów z Uniwersytetu Stanforda postanowiło sprawdzić, jakie korzyści gospodarcze przynoszą absolwenci tej uczelni. Wyniki są imponujące. Uczeni otrzymali 27 000 odpowiedzi na ankietę dotyczącą osób, które ukończyły uczelnię w ciągu ostatnich 80 lat
![](/media/lib/226/n-lokal-wyborczy-105ccdb04857482d4e894b72c30b59dc.jpg)
Reklamy wyborcze w minimalnym stopniu wpływają na decyzje wyborców
3 września 2020, 09:50Przy okazji każdej kampanii wyborczej partie polityczne wydają ogromne sumy na reklamy w telewizji. Jednak nowe badania, przeprowadzone przez naukowców z Yale University oraz University of California, dowodzą, że reklamy takie przynoszą partiom politycznym niewiele korzyści, niezależnie od ich zawartości, kontekstu czy odbiorców.